onsdag 28 mars 2007

Bostadslös? Men varför köper du inte?

Personalmiddag

"Men du, ska du inte ta och köpa en lägenhet istället? Det kommer att bli din bästa investering någonsin. Priserna kommer bara fortsätta att stiga"

Och så var det igång. Stockholms populäraste samtalsämne, alla kategorier. Spöar Zlatan vilken dag som helst.

Jag orkar bara inte. Var inte priserna på väg ner härförleden?

"Ta mig som exempel, jag köpte min lägenhet, en tvåa i Gubbängen, för tre år sedan. Farsan jobbar ju på bank så han kunde fixa med ett bra lån och så. Då kostade den 800 000, ja ok, jag hade ett jävla flyt också, det var en gubbe som var tvungen att sälja snabbt. Nu, förra veckan alltså, sålde jag den för... jag hade i och för sig gjort om den till en trea och pimpat upp den en hel del, sammanlagt 50 000 pungade vi upp förra månaden.. men jag fick två miljoner för den. Kan du fatta? 2 mille! Mäklaren sa att han aldrig hade varit med om något liknande. Nytt rekord i Gubbängen för den storleken"

En arbetskamrat att glädjas med, en arbetskamrat som vill dig väl, ändå blir det så fel.

Jag tystnade efter detta misslyckade peppningsförsök. Fick något tomt i blicken. Arbetskamraterna fortsatte middagen med ännu en öl och ytterligare några lägenhetsanekdoter. Till slut frågade de vad det var med mig. Jag skyllde på min krånglande mage.

Egentligen ville jag säga:

Förlåt mig om jag verkar låg. Men det känns piss att veta att jag också hade kunnat vara miljonär om jag bara haft stålar och lite stake.

Förlåt mig om jag nu verkar feg. Men jag är redan skuldsatt upp över öronen och jag skulle sova så djävla illa på nätterna om räntorna började röra på sig.

Förlåt mig om jag verkar trött. Men jag orkar inte jaga bostadsrätter nu, ligga på och buda och känna mig nertryckt när det visar sig att min övre gräns var vinnarens ingångspris.

Förlåt mig om jag verkar missunnsam. Men jag har ingen farsa som kan bistå med några hundra tusen och schyssta lån.

Förlåt mig om jag verkar elak. Men du kan ta din djävla miljon och stoppa den där solen aldrig skiner! Och jag hoppas att villan som du investerar din miljon i har vatten- och mögelskador, och att de kommer att bygga en motorväg bredvid den så att värdet störtdyker.

Ska nog gå hem nu. Vi ses imorgon.

2 kommentarer:

Leszek Bonikowski sa...

Helt rätt, känner igen mig i din situation. Skulle själv, även om pengar och rika pappor fanns, aldrig göra något så lågt som att köpa en bostadsrätt, i synnerhet om det rörde sig om en ombildning. Var med och stoppade en ombildning alldeles nyligen.

Det hela rör sig om en märklig, nyliberal, "snabba klipp"-cirkus där indoktrineringen gått så långt att folk utan behov av bostadsrätter skuldsätter sig. Varför är det så? Vill folk vara dumma?

Guldfisken sa...

Så är det nog. Som en ny form av pyramidspel. En sån som hela Albaniens ekonomi vilar på..