torsdag 19 april 2007

Tjänstepensionen, en vän som vill dig väl?

På jobbet beklagade sig en kollega över att sammanställningen av hennes lön för förra året hade blivit fel i fönsterkuvertet från tjänstepensionen.
Panik är väl det närmaste man likna känslan vid som hastigt bubblade upp inom mig. Pensionen har man ju ingen som helst koll på, och så ska det väl vara? Den ska ju bara sköta sig själv! Den får under inga omständigheter vara fel!

Jag försökte förgäves gräva fram den när jag kom hem. Men de enda förnsterkuvert jag hittade i mitt organiserade kaos var 1) CSN-räkningar, de små jävlarna som likt en fönsterkuverternas medeltida skatteindrivare varje kvartal kollar att kättingarna runt mina anklar verkligen sitter, och 2) deklarationen, den baksluge fa'an, the good cop, som låtsas vara din vän år efter år, men som till sist hugger dig i ryggen när du minst anar det.

Längst ner i högen hittade jag också räkningen från skvallertidningen DN på 79 riksdaler som jag efter telefonhot sluppit betala. Jag blev genast lite gladare. Ska nog spara den, ha den liggande där, längst ner.
Alternativt rama in den..

Inga kommentarer: