tisdag 3 april 2007

En tvåliters fis

Ligger i sängen med min laptopp på magen. Min magtopp.
Magen för ett jävla liv som vanligt. Den mullrar, bubblar och kluckar om vartannat. Bidar sin tid inför eftermiddagen och kvällen då det obligatoriska fiskalaset kickar igång. Det låter som om den samlar styrkorna, mobiliserar. I det eviga ställningskriget om min hälsa.
En normal person fiser mellan 0,2 och 2 liter per dag. Låter det inte lite konstigt att mäta fisvolym i liter? Man skulle lika gärna kunnat säga kubikdecimeter, vilket hade givit det en mer neutral ton, i mitt tycke en mer adekvat benämning, liter låter som att vi pratar om mjölk. Enligt Den lilla fjärtboken så mäter man emellertid så.
Från klockan 15 och framåt fiser jag säkert en fyra fem liter innan jag släcker läslampan. Säkert ännu mer. Hur mycket som läcker ur mig under natten vet bara min flickvän och hon håller tyst. Det är jag tacksam för.

Ibland känns det som att jag får ur mig två liter i en och samma fjärt. Jag borde givetvis mäta en fjärt en dag för att kunna lägga någon tyngd bakom detta. Och jag har pratat om det länge, länge. Hur ska jag gå tillväga? En tunn och elastisk ballong vore ju det roligaste, men jag vet för det första inte om sådana ballonger existerar och för det andra skulle det nog bli problematiskt att fästa den vid rövhålet. En annan idé, säkert bättre, är att ta en liten fryspåse. De kommer ju dessutom i olika storlekar, från en till fyra liter om jag inte missminner mig. Då kan jag börja med enliterspåsen och om den inte räcker till får jag arbeta mig uppåt. Som vore det en sport och jag var den sista kvar efter att alla "rivit ut sig". Bara jag och världsrekorder kvar liksom.

Ja, så får det faktiskt bli. Fortsättning följer kan man tänka..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Det här var precis vad min bakfulla kropp ville läsa! Tack.

Anonym sa...

Det bästa sättet att mäta en fis måste ju vara att fjärta i badkaret och fylla ett genomskinligt litermått under vattenytan.