onsdag 30 maj 2007

Zidane och jag


Jag hade precis ett förtroligt samtal med Zinedine Zidane. Ni vet fransmannen som avslutade sin fantastiska fotbollskarriär med att skalla till sig ett rött kort och en förlust i VM-finalen för snart ett år sedan. Trots det blev han hyllad som en hjälte av fransmännen – han hade ju stått upp för sin familjs heder när Materazzi provocerat honom. Märklig machokultur det där.

Tillbaka till mitt samtal med karln. Jag hade spelat fotboll med mitt korpenlag och var på väg hem. Det regnade utanför idrottshallen och jag tvekade en stund. Hur fan ska jag ta mig till T-banan? Då fick jag syn på honom. Precis vid entrédörren stod han, bara några meter bort, och spanade ut i regnet med bekymrad min. Det såg ut som om han väntade på att bli hämtad.

Plötsligt insåg jag att jag hade sett honom tidigare. Han hade smugit omkring på den tomma läktaren och spanat in oss när vi spelade. Zinedine Zidane. Är inte det lite märkligt?

Vi stod ett tag och kastade förstulna blickar på varandra. Jag märkte att han kände sig iakttagen; han skruvade på sig som en frispark från strax utanför straffområdet.
Till slut gick jag fram till honom.

Saknar du fotbollen, Zidane?

Både och, sa han. Det naturliga steget nu är väl att skaffa barn. Jag frågade om det var det han ville. Han ryckte på axlarna.

Får jag ge dig ett råd? Vad du än bestämmer dig för, sluta inte med fotbollen, inte helt i alla fall.

På detta log han, så där avväpnande som bara Zidane kan le.
Il faut qu j’y aille, sa han kort, rättade till kragen och försvann ut i regnet.

Jag vill tro att han tog intryck av vårt korta samtal. Inte för att jag saknar Zidanes fotbollskonster, men man ska inte behöva ge upp det man älskar på grund av samhällets högst godtyckliga konventioner. Inte ska väl en sån som Zidane behöva smyga omkring, som en tjuv om natten, på tomma läktare i en sunkig hall i en Stockholmsförort bara för att han saknar fotbollen, för att någon bestämt att han är för gammal, att han borde göra något annat?

Det finns inget på förhand bestämt bäst före-datum, Zidane.

Glöm inte det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

C'est le rapid pour Newhaven.

Guldfisken sa...

Comment? Zidane va jouer pour Newhaven? Je comprends pas

Anonym sa...

Har du sett de olika versionerna av vad som _verkligen_ hände den där ödesstigra matchen?
http://www.theregister.co.uk/2006/07/13/zidane_headbutt_outrage/

Jag håller förresten på att överge http://lenak.blogg.no till förmån för bloggar på Wordpress.
Flyttar med några av mina gamla artiklar till mina nya bloggar.
På Wordpress kan man se vad folk klickar på - det kunde man inte på min bloggsoftadress.
Två gånger har det klickats på tourette-länken - dvs till dig.
Och ändå startade jag bloggen igår kväll.
Så mina läsare gillar tydligen dig...

Guldfisken sa...

Fröken Kronberg:
Kul kul att de gillar mina klavertramp.

Jag var inne på din sida och kollade. Skrev en liten kommentar om Teletubbies. Kan de vara utsända av utomjordiska makter för att förslava oss? Din sida kräver emellertid en e-postadress och sånt gör ju ein Goldfisch lite nervös...

Anonym sa...

PS: Det hann bli 4 klick på länken till dig den dagen - fast det kanske var herr Guldfisk i egen hög - som hjälpte upp statistiken?

Tittade på mina inställningar och ser att krav på namn och e-post hör ihop - tar jag bort kravet på e-post - så tar jag bort namn.
Kanske därför jag inte fått någon hatpost..?

Fast det brukar jag inte få.
Men e-postadressen visas inte utåt.

Jag kan ju prova att klicka bort det kravet ett tag så får jag se vilka som skriver.

För övrigt har jag fått ett skräppostfilter som heter Akismet som är väldigt sträng mot alla.
Akismet har tydligen rensat bort 6 s.k. skräppostinlägg redan - av vilka jag fick syn på ett som jag räddade undan Akismets stränga spamyxa.
Resten är förevigt borta...

Anonym sa...

Så ni stod och glodde "förstulet" på varandra, Z och du, och han märkte att han var iakttagen. Jaha? Av nån tredje person, då, eller ...? Linjemannen, kanske? Eller liemannen? Eller nån som planerade ett hatbrott, nån Friggebo-kärring, typ, antagligen.

Guldfisken sa...

Anonym:
Din kommentar gäckar mig. Det finns något hotfullt över det fast jag kan inte sätta fingret på vad..

Är det min språkliga ton du vill uppmärksamma? Kanske göra gällande att allt är ett enda stort pekoral? Är det därför du har kaninöron på varsin sida om ordet "förstulet"? Tycker du att inlägget låter krystat? Eller var jag otydlig med att det var jag som stod och smygtittade på honom och inte någon annan, tredje person? Och i så fall, är det värt att hånas för?

Eller handlar det om ledtrådar? Är din kommentar en gåta som jag måste lösa för att ta reda på vem du är?

Är det Friggebo som har nyckeln till gåtans lösning?

Jag kollar in mitt enda inlägg om den gamla integrationsministern: http://quantrill.blogspot.com/2007/04/frn-friggebo-till-sabuni.html. Men ingenting, ingen kommentar att följa vidare..

Såvida det inte är Sabuni som skriver till mig i mystiska ordalag?

Fast varför skulle hon göra det?
Arghh