fredag 4 maj 2007

Bloggum se ipse alet

Romarna kunde sin utrikespolitik.

Inte nog med att de var ena jääävlar på att slåss, de klarade dessutom av att försvara hela medelhavski, där sardinski swimski, apu, apu, apu, apu i århundraden. Tack vare ett gäng hårdhudade pensionärer..

När soldaterna gick i pension fick de nämligen ett litet landstycke på ockuperat område. Som betalning för sina tjänster. Dessutom slapp de betala skatt, tror jag. De krigströtta soldaterna gjorde givetvis allt de kunde för att skydda sin lilla landsplätt, vilket de styrande i Rom kallt räknat med. På så sätt bidrog de till att behålla kontrollen över tämligen vidsträckta områden, helt gratis. Och soldaterna födde givetvis barn, som flyttade ut och byggde egna bon och så vidare och så vidare.
Kriget födde sig självt – bellum se ipse alet.

Jag har märkt att det förhåller sig på ett liknande sätt med bloggar. När man börjar blogga får man ligga i om man ska få läsare, för att få kommentarer på sina inlägg. Förutom att vara en pålitlig skrivare så måste man göra reklam för sin blogg. Man pingar på diverse portaler, man kommenterar andras bloggar och man länkar till intressanta artiklar. Vissa går så långt så att de trycker in populära sökord i inläggen - lite på måfå gruppsex eller som en berättelse .
Vi kan kalla det att hora.

Målet är givetvis att slippa nedlåta sig till sådant strunt. Att få sig en trogen läsekrets som inte bara försvarar bloggen mot fienden, bloggskuggan, utan också sprider ordet vidare till nya läsare.
Helt enkelt att få bloggens inlägg att föda sig själva
- bloggum se ipse alet.

Ett grepp som jag tänkte prova är att utse någon känd bloggare till mitt hatobjekt. Lite som det uppmärksammade bråket mellan Oasis och Blur i början av 90-talet. Jag tänkte välja någon harmlös stackare, som inte sticker ut hakan överhuvudtaget, Bodil Malmsten typ.
Så, öh hurru din jävla kärring!

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ja, det är ett djävla jobb att hålla bloggandet igång. Men man hittar alltid nya läsare om man gör det.
Och man kan knyta ihop ett kontaktnät som växer.
Du verkar ju ha lite taktiska funderingar, så det är bara att testa.
Den där låten om sardinski brukade mitt gudbarn sjunga för mig förr. Bara tanken på det piggar upp. ;-)

Rainer sa...

Jag har verkligen funderat att blogga en hel vecka om stringtrosor som ligger jämt som trea. Kanske skriva om stringtrosornas historia och dess betydelse för världen i sig...
Nej det är spännande att blogga och twingly har ju gjort att man hittar nya läsare jämnt, men även där ska man va försiktig eftersom det kan leda till att man bloggar om artiklar man sett på DN eller SvD utan att man själv har någon relation till ämnen.

Anonym sa...

En kommentar från en "hora" :-)

Guldfisken sa...

Förlåt Kanf. Du bara råkade komma upp när jag sökte efter ett offer på bloggportalen. För vadå liksom, horor det är vi allihopa, allihopa, allihopa..

Anonym sa...

Ingen fara, tog inte illa vid mig.

Guldfisken sa...

Heders