onsdag 9 maj 2007

Det där var en tråkig ton

Jaha, nu är det någon kolumnist som känner sig manad att idiotförklara folk som tar droger.

Jag känner igen snacket från mina vistelser utomlands. De som inte tog droger var rabiata motståndare till dem. Varför är det så? Tänk, ack förbjudna tanke, om det grundar sig i avundsjuka? En avundsjuka riktad mot alla som lyckas bryta sig loss från sina medelsvenssonska kättingar, alla som gör något wild and crazy som man själv inte vågar? Hur många svenskar har jag inte mött som först dissar allt vad droger heter, för att några månader senare uppträda som experter på både speed och kokain.

Kom igen, låt folk tjuvkoppla serotoninet om de vill. Vad är det att bli upprörd över?

Nej, nu ska jag planera en lektion i samhällskunskap..

Förövrigt anser jag att Bodils blogg bör förstöras.

10 kommentarer:

walden sa...

bra skrivet

datadamen sa...

Vad jag ville säga med min krönika var att jag är så trött på alla som tycker det är så häftigt att knarka eftersom det är olagligt.

Jag vet att alkohol också är en drog, med större skadeverkningar än illegala substanser eftersom bruket är så utbrett. Men det var inte drogers skadeverkningar jag ville
ta upp här. Utan fenomenet att få en kick av att bryta mot lagen. Vilket jag tycker är rätt töntigt.

Jag kan hålla med om att krönikan på sina håll inte var helt klar på detta, och passagen

"Det finns ingenting som droger producerar i ens kropp som inte kan tillverkas utan dess hjälp. Kan man inte försöka hitta det istället? Är ens liv så urbota tråkigt?"

borde varit

"Det finns ingenting som droger producerar i ens kropp som inte kan tillverkas utan dess hjälp. Kan man inte försöka hitta dit på laglig väg istället? Det är så töntigt
med folk som går omrking och känner sig farliga och sexiga bara för att de gör något olagligt."

Jag tycker inte det är fel att fuska sig till en hjärnstatus, men jag tycker det är tråkigt om detta fuskande kommer i fokus av utekvällen. Man står inte på krogen och
säger "hehe, jag svepte precis ett glas vitt", för det är inte laddat eller förbjudet. Däremot var det det på högstadiet, och därför skröt man då om alkohol på samma sätt
som man nu skryter om droger. Och det är lika töntigt nu som det var då.

Anonym sa...

Väl skrivet!

Sen är det ju i Sverige så att vi indoktrineras med lögner och vinklad propaganda att bara se till extremfallen som inte klarar av att bruka och därför blir utslagna MISSbrukare.

Men i sverige finns det ju inga brukare. Och de heroinister man träffar som brukat i 30 år och är fräscha och inte är totalt paj, de existerar ju inte heller...

Guldfisken sa...

Karin:
Jag tror att folk tar droger för att det ger en kick, inte för att det är olagligt. Det är nog inte mer komplicerat än så.

Sedan kan man fråga sig varför de, kändisarna, tycker att det är viktigt att berätta om det i media. Vissa gör det nog för att det stämmer in på den image de vill förmedla, Linda Rosing typ, andra gör det för att visa på hur farligt/ofarligt det är, ja det finns en massa olika anledningar helt enkelt. Jag tror emellertid inte att 12 procent av våra riksdagsledamöter gör det för att de tycker att det är häftigt att bryta mot lagen.

Varför Federley väljer att tvätta sin smutsiga byk har jag ingen aning om. Kanske han tycker att han får för lite uppmärksamhet i sin blogg, vad vet jag.

Men en sak r säkert, hade jag varit ansvarig för att få svenskar att ta mindre droger så hade jag blivit mäkta förbannad på honom. Hans uttalanden motverkar med största säkerhet riksdagens nollvision i frågan.

Personligen berättar jag ingenting om mina drogeskapader för mina elever. Mina erfarenheter är lite för politiskt inkorrekta.

Anonym sa...

"Det finns ingenting som droger producerar i ens kropp som inte kan tillverkas utan dess hjälp. Kan man inte försöka hitta dit på laglig väg istället? Det är så töntigt
med folk som går omrking och känner sig farliga och sexiga bara för att de gör något olagligt."

nu får man anta att du främst talar om kokain, den hemska innedrogen för brats. men det finns substanser, som THC i hasch som inte kan produceras av kroppen. vissa liknande substanser produceras i kroppen men inte THC.

Anonym sa...

Vad är det att bli upprörd över att folk knarkar skriver du? Jag känner ju inte dig, men dem som är normalt funtade blir ju t ex upprörda över att drogerna förstör människors liv, eller över att drogerna för med sig en massa olika samhällskonsekvenser i form av kriminalitet och utebliven "samhällsinsats". Men det är inget som bekymrar dig, bara du får ha dina politiskt inkorrekta erfarenheter i fred.

Jag tycker för övrigt att din egoism är en tråkig ton!

Guldfisken sa...

Jag tackar för de fina orden från mina fränder där ute, de som förstår mig.

Och mitt snarstuckna jag betackar mig för påhopp om egoism..

Well well

Anonym sa...

Knark upprör ju alltid känslor. Vissa är ute efter upplevelser och testar vad de kommer över, kan såklart vara berikande. Är man intresserad av upplevelser kan tillochmed dåliga sådana vara bra s.a.s. Men det går ju trender i allt. Braja och psykedeliska prylar associerar man gärna till Hendrix, progg, konst, beatniks, hippies, fritänkande och subversion, amerikanska college filmer, okontrollerbart fnissande; i regel inspiration. Våld? Nej. Död? Nej. Ångest? Ibland. Kola lockar fram lite andra associationer hos mig. Scarface och 50 cent, vit kall eufori, crack, pengar, glamour, champagne, limousiner, bra artister som spårar ur blir tråkiga och får knapra cipramil, lyx-fnask, bubbelbad, skitsnack, näsblod, långa sex- sessions med 5 sprut på raken. En sak som jag ofta tänker på nu när kola är mer mainstream än någonsin, och man själv inte tycker det är ball, är hur snabbt stämningen på en fest ändras/påverkas av närvaron/frånvaron av en langare. Framåt småtimmarna är det plötsligt den självklara fortsättningen som garanterar en lyckad kväll. Själv e man typ, 'nej, jag gillar inte koks..' å dom bara: 'Va! Men då har du inte tagit tillräckligt många gånger!' Å ja ba: 'Nej det e möjligt med det har tydligen du.' Är i princip enig med SvD-krönikören. Gillar inte drog-moralism och nolltolerans men önskar samtidigt att folk fattade lite bättre själva. Kokain är en fet jävla återvändsgränd. Hoppas att det som trend betraktat är övergående.

Guldfisken sa...

Alla har en relation till och uppfattning om droger, inte minst de som inte har någon erfarenhet av dem. Det kan störa mig lite. Vem är det som har tolkningsföreträde egentligen? Givetvis de som själva brukat drogen.

Sedan finne det vissa som i sann vän av ordningen-anda klankar ner på folk som knarkar för att de begår olagliga handlingar, men dessa är nog ganska lätträknade. Annat spelar in, annars skulle vi ha lika många som ondgör sig över folk som bränner hemma för personligt bruk..

Guldfisken sa...

Sixdays, varför har du lagt ner din blogg?