söndag 18 februari 2007

Ur ett guldfiskperspektiv

- Ta ett ord, vilket som helst, och se om det funkar!

En livsfilosofi som började som ett infall, "ett infall utan anspråk" comme l'a dit monsieur Boris Vian. Ett infall som blev en livsfilosofi om att hänge sig åt infallet, ett konkret försök att släppa tanken fri, helt anspråkslöst.

- Esoterisk

Ordet fick sväva fritt ett tag och landa stilla. Hon, min dåvarande, hade under en av sina många Asienresor lärt sig konsten att smaka på ord medan de svävade. Hon smackade förnöjt och ögonen blev som streck.

- Vad betyder det? frågade hon

- För de invigda, svarade jag självsäkert fast utan att låta överlägsen, det vinnlade jag mig om.

- Det är ett bra ord, esoterisk, esoteriiiisch, det borde finnas på tyska också.

- Ja, jag tycker att det funkar.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Esoterisk är ett bra ord, inget för plebejer och de som inte till hör litteraturens hegemoni och parnass=) Föresten så kan pekoral vara världens bästa litteraturgenre om man nu kan kalla det en genre.

Anonym sa...

Esoterisk är ett bra ord, inget för plebejer och de som inte till hör litteraturens hegemoni och parnass=) Föresten så kan pekoral vara världens bästa litteraturgenre om man nu kan kalla det en genre.

Guldfisken sa...

Pekoral är jag, som du märker, väl förtrogen med. Något jag skulle vilja utforska mer är atavismen, där har jag fortfarande mycket att lära..